צבי שור (1898 – 1979)
צבי שור היה צייר ישראלי ומורה לציור שיצר בעיקר ציורי נוף עדינים בתקופת היישוב ובימי המדינה.
ביוגרפיה
צבי שור היה חבר בתנועת החלוץ, ובמסגרתה עלה בשנת 1921 לארץ ישראל בימי העלייה השלישית. במהלך שבע השנים הראשונות לשהותו בארץ התגורר שור בחיפה, אז למד אצל הפרופ' הרמן שטרוק ציור, ואצל אליעזר שטרוק פיסול. מאוחר יותר עבד שור עם הצייר מנחם שמי, שסייע לו להגדיר את סגנונו. לאחר מכן עבר שור לגור בתל אביב. בשנים 1936-1938 נסע שור לפריז, שם הושפע מאד מציירי "אסכולת פריז היהודית". בשנת 1939 עבר שור לגור בקיבוץ גבעת השלושה בפאתי פתח תקווה, ובשנת 1950, לאחר שהקיבוץ התפרק, עבר שור לגור בפתח תקווה, שם התגורר רוב שנותיו. החל משנות השבעים ממוקם האטלייה של שור ברחוב גזר בתל אביב, והוא נהג לנסוע אליו בכל יום בכדי ליצור.
בשנות העשרים והשלושים היה שור חבר ב-"קבוצת האמנים המודרניים" שהציגו בכמה תערוכות בצריף שנקרא ה"אוהל", בתל-אביב. שור נמנה גם עם קבוצת האמנים הצעירים "מסד", שבה היו שותפים אמנים כגון אהרן אבני, אביגדור סטימצקי, אריה ארוך, יוסף קוסונוגי, דוד הנדלר, מרדכי לבנון וישראל פלדי.
שור היה הוגה רעיון הקמתו של מוזיאון פתח תקווה לאמנות, ופעל בשיתוף עם ברוך אורן, מנהלו הראשון של המוזיאון למימוש הרעיון. שור היה ראשון המציגים במוזיאון זה בשנת 1954 לאחר שהעניק לאוסף את הציור רחוב חובבי ציון (הרחוב הראשון בפתח תקוה), ומאז רכש ממנו המוזיאון ציור אחד מדי שנה. במוזיאון קיימת תצוגה קבועה של כ-60 מיצירותיו. לאחר הקמת המוזיאון הוקם לצידו אולפן לציור, פיסול וקרמיקה, אותו ניהל שור ובו לימד.
אודות עבודותיו של צבי שור
ציוריו של שור הם ציורים אימפרסיוניסטיים, והם פרי התרשמותו האישית מן הנוף. שור נהג לצייר ציורי נוף בצבעים עזים אותם נהג להכין במו ידיו, שתיעדו את התפתחות ההוויה והזהות המקומית של פתח תקוה, נופיה ואנשיה לפני שהאזור התמלא בבניינים ושיכונים. הצמחיה מקבלת בציוריו מקום מרכזי בצבעים עמוקים של ירוק וחום. שור נהג לקחת עמו שני בדים (אותם נהג למתוח ולעבד בעצמו), כיסא מתקפל, כַּן וקופסת צבעים נוחה לנשיאה שיצר לעצמו, ולצאת כשהוא חבוש במגבעת רחבת שוליים לצייר את הפינות החבויות של נופי השרון.
ציוריו של שור הם צנועים ושקטים, בדרך כלל על בדים קטנים או בינוניים, ואינם מתיימרים ליצור זעזוע, שאלות או תחושות קיצוניות אצל הצופה. יצירתו של שור הייתה יציבה לאורך שנות עבודתו, והוא לא נטש את הקו הברור שהנחה אותו לאורך כל הדרך.
הצייר יוסף זריצקי אמר על שור: "לו היו לנו שלושה ציירים כצבי שור היה לנו ציור ישראלי".
פרסים מרכזיים
צבי שור זכה בפרס דיזינגוף היוקרתי פעמיים בשנת 1939 ובשנת 1949.
פרסים נוספים:
- אות "יקיר אם המושבות" של העיר פתח תקווה בשנת 1978
תערוכות יחיד
צבי שור היה בין האמנים שהציגו במסגרת תערוכות "מגדל דוד" בירושלים בשנות העשרים, שם החל להתעצב הציור הישראלי.
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר |
---|---|---|---|
1929 | תל אביב | ||
1931 | תערוכה בחסות מאיר דיזנגוף | מלון הרצליה | תל אביב |
1938 | האישה בעיני האמן – תערוכה של 40 מגדולי הציירים בעולם | גלריה לה ניבו | פריז, צרפת |
1939 | תערוכת יחיד | מוזיאון תל אביב | תל אביב |
1942 | תמונות, אקוורלים ורישומים | מוזיאון תל אביב | תל אביב |
1955 | תערוכת צבי שור | בית האמנים | ירושלים |
1955 | 35 ציורים | מוזיאון תל אביב | תל אביב |
1959 | תערוכת צבי שור | מוזיאון פתח תקווה לאמנות | פתח תקווה |
1960 | צבי שור | ביתן האמנים | נתניה |
1965 | רטרוספקטיבה | מוזיאון פתח תקווה לאמנות | פתח תקווה |
1965 | תערוכת צבי שור | מוזיאון בת-ים | בת-ים |
1966 | רטרוספקטיבה | גלריה לאמנות | חולון |
1967 | 40 שנות ציור – רטרוספקטיבה | בית עמנואל | רמת-גן |
1968 | תערוכה רטרוספקטיבית ליובל ה-70 | מוזיאון פתח תקווה לאמנות | פתח תקווה |
1969 | אריזונה, ארצות הברית | ||
1974 | צבי שור | גלריה רוזנפלד | תל אביב |
1974 | עבודות | מועדון מלוא | תל אביב |
1977 | תערוכת היובל | מוזיאון יד לבנים | פתח תקווה |
1980 | תערוכת זיכרון | בית יד לבנים | פתח תקווה |
1982 | מבחר יצירות | בית האמנים | תל-אביב |
תערוכות קבוצתיות מרכזיות
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת התערוכה |
---|---|---|---|---|
1928 | התערוכה השביעית של אגודת אמנים עברית | מגדל דוד | ירושלים | |
1929 | תערוכת קבוצת "מסד" | רוטשילד 4 | תל אביב | |
1932 | תערוכת אמני ירושלים | מגדל דוד | ירושלים | |
1934 | תערוכת הנוף בארץ ישראל | בית הנכות הלאומי בצלאל | ירושלים | |
1971 | האקספסיוניזם הארצישראלי בשנות ה-30 | מוזיאון ישראל | ירושלים | יונה פישר |
השאר תגובה