אתי לב (1941 – 2020)
ביוגרפיה
אתי לב נולדה בישראל בעיר תל-אביב, אך רוב ילדותה עברה עליה בירושלים. סבה של לב, אברהם זרחיה, היה יליד חצביה שבסוריה. בשנת 1920 החל זרחיה ללמד כמורה מן המניין במחלקה לריקועי נחושת-דמשק בבצלאל, שם לימד אך התקשה מאד להתפרנס. בשנת 1930 נסע לפריז להציג בתערוכה, בה זכה להצלחה רבה. לאור ההצלחה, החליט להישאר ולפתוח בפריז סטודיו, אך משפחתו נשארה בארץ, והוא נסע הלוך ושוב בין פריז לירושלים עד שנפטר בשנת 1941.
אתי לב החלה בלימודי האמנות שלה לאחר מפגש מקרי עם הצייר אליהו גת, שלאחריו החליטה להרשם ללימודי אמנות במסגרת המכללה לציור ופיסול ברמת גן בה לימד גת.
בשנות השבעים החלה לב לפעול במסגרת בית האמנים בתל-אביב, שם יצרה קשר מיוחד את הצייר פנחס אברמוביץ'. לאחר שפרש אברמוביץ בשנת 1984 מתפקיד יושב ראש אגודת הציירים והפסלים בתל-אביב, מונתה לב לתפקיד במקומו, ומילאה את התפקיד עד שנת 1989. בשנת 1989 יזמה והפיקה את ספר אמני תל אביב, שהוצא לאור על ידי אגודת הציירים והפסלים בישראל.
בשנת 1988 הוזמנה לב, ביחד עם עוד שני אמנים מישראל, לסדנה בינלאומית באוסטריה לרגל חגיגות 40 שנה למדינת ישראל, שבסופה גם הוצגה תערוכה מסכמת.
בשנת 1993 מונתה לב לרכזת אמנות פלסטית בשכונות ועיירות פיתוח, באגף לתרבות ואמנות, במשרד החינוך, תפקיד אותו מילאה עד שנת 2003. במסגרת תפקיד זה הביאה אמנים לשכונות, וערכה תחרות ציורים לילדים, שהמנצחים בה הגיעו לבית הנשיא בירושלים.
לאורך שנים שימשה לב כמרכזת מגמת אמנות בתיכון "מקיף" ביהוד.
אודות עבודותיה של אתי לב
אתי לב מציירת קומפוזיציות מופשטות רוויות בצבעים קורנים ודשנים. הצבעים בציוריה של אתי רוויום עד אל הקצה, כאשר לעיתים משתרבב שחור או צבע כהה אחר אל הציור, ונותן לצבעים הבהירים משקל נגד. כל אלה יוצרים חגיגת ניגודים אינטנסיבית, שאיננה מאפשרת התעלמות מציוריה של אתי.
הקומפוזיציות בציורים דחוסות ומלאות בפרטים. הקומפוזיציה ממלאת בדרך כלל את כל הבד ללא נקודת מרכז ברורה, ודורשת מן הצופה לספוג את כל רכיבי הציור "במכה אחת".
צבעים וקומפוזיציות אלה יוצרים "חתימה" ברורה וייחודית, המאפשרת לזהות בנקל כי מדובר בציור מציוריה של אתי.
לב החלה לצייר ישירות ציור מופשט, ולא החלה בציור פיגורטיבי כמו אמנים רבים אחרים. עם זאת, לעיתים מצטרפות דמויות פיגורטיביות לתוך ציוריה, המייצגות את בני משפחתה ודמויות אחרות מן העבר הרחוק והקרוב.
על סגנון ציורה אמרה לב: "הסגנון שלי הוא אבסטרקטי. אני רואה בכתמים את הרגש, את הרוח, את הרצונות שלי, את הפחדים שלי. הכתמים מובילים אותי לפינאלה של האבסטרקט."
תערוכות יחיד
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת |
---|---|---|---|---|
1978 | גלריה יפו העתיקה | תל-אביב | ||
1981 | בית האמנים | תל-אביב | ||
1983 | גלריה ריבנפלד | תל-אביב | ||
1985 | גלריה טובה אוסמן | תל-אביב | ||
1986 | גלריה טובה אוסמן | תל-אביב | ||
1986 | בית האמנים | ירושלים | ||
1987 | בית האמנים | תל-אביב | ||
1990 | שמנים על בד וטכניקה מעורבת | גלריה אפרת | תל אביב | |
1992 | המשכן לאמנות | חולון | ||
1992 | גלריה מבט | תל-אביב | ||
1994 | גלריה מבט | תל-אביב | ||
1995 | גלריה מבט | תל-אביב | אפרים בן-יקיר | |
2000 | משכן גולדה | תל-אביב | ||
2005 | בין הים לצמרת העץ | גלריה עמליה ארבל | תל-אביב | |
2007 | מופשט בהתפתחות | בית האמנים | תל-אביב | |
2008 | בית האמנים | תל-אביב | ||
2010 | גלריה משרד | תל-אביב | ||
2012 | מפגש בלתי צפוי | גלריה משרד | תל-אביב | רחל סוקמן |
2013 | מסע בצבע | גלריה פרימה | תל-אביב | |
2014 | גלריה עמליה ארבל | תל-אביב | ||
2015 | באור התכלת העזה | גלריה מונטיפיורי | תל-אביב | מירי קרימולובסקי |
2017 | זכרונות | גלריה מונטיפיורי | תל-אביב |
אמנית נפלאה !
עבודות עוצמתיות המושתתות על בשלות עמוקה לצד העזה מתפרצת.
מ ר ג ש.