יצחק אמיתי (1907 – 1984)
יצחק אמיתי הוא צייר יליד הארץ, ומראשוני קריית האמנים בצפת, שהתרכז בציורי נוף ירושלים וצפת וציורים סביב עולם המוזיקה.
ביוגפריה
יצחק אמיתי נולד בשכונת ימין משה בירושלים. סבו היה חסיד שעלה בצעירותו מווארשה, ולמד בישיבה. בהיותו בן חמש וחצי נפטרה אמו. כאשר פרצה מלחמת העולם הראשונה גוייס אביו, שהיה פועל בכריכייה, לצבא התורכי, ואמיתי הועבר לטיפולו של בית יתומים חסידי, שם חונך עד גיל תשע, אז עבר להתגורר בבית דודתו. הוא סיים בית ספר עממי "תחכמוני" בירושלים.
בשנת 1924 החל ללמוד אמנות בשיעורי ערב במסגרת "בצלאל", ובמקביל הלך אחר אהבת הילדות שלו, ולמד גם מוזיקה, שירת אופרה, חזנות ונגינת פסנתר אצל פרופ' שלמה רוזובסקי בירושלים. לפרנסתו עבד אצל הצייר יצחק בק. בהמשך גילה כי יש פגם בקולו, כל שלא יוכל להיות זמר אופרה, ולכן בחר בדרך האמנות.
בשנת 1927 עבר אמיתי לגור בקהיר, שם ניהל סטודיו לציור פרסומות. בנוסף ניהל גם חברת נפט קטנה בשם "בלפטרול".
בשנת 1931 נסע לגור בפריז, שם למד אמנות במסגרת האקדמיה לאמנות וציור עד שנת 1934.
כאשר חזר לארץ התגייס אמיתי לארגון "ההגנה", והתפרנס כמורה לציור בקיבוצי עמק יזרעאל. בשנת 1940 הפך לחבר באגודת הציירים. במהלך אירועי "השבת השחורה" הושמדו 30 מציוריו של אמיתי, והוא נשלח למעצר בעתלית וברפיח למשך תקופה של כחודש. בין השנים 1944 ל-1947 הורה ציור בבית הספר המשותף בעין חרוד. בשנת 1948 התגייס לצה"ל וצייר על קירות בתי תרבות של הצבא.
בשנת 1951 עבר אמיתי לצפת, היה בין מקימי קריית האמנים בעיר, והיה יו"ר אגודת האמנים של צפת.
אודות יצירתו של יצחק אמיתי
אמיתי הרבה לצייר בצבעי שמן, אך לעיתים צייר גם בצבעי מים ופסטל.
בתחילת דרכו החל אמיתי לצייר דיוקנאות יש ידידים ואנשים מסביבתו הקרובה.
רבים מציוריו של אמיתי היו ציורים אקספרסיביים של נופי צפת וירושלים, העטופים בדרך כלל באווירה מיסטית ופיוטית של הרחובות הצרים של ערים אלו, המנסים לקלוט גם את הגוון המזרחי של הערים. הנופים פעמים רבות כאילו מתרוממים אל השמים כמו תיקרת קתדרלה גותית.
עוד הרבה לצייר עבודות מופשטות בהשפעתה של האמנות הצרפתית ובהשפעת אהבתו למוזיקה. ציוריו המופשטים מנסים להעביר את עולם המוזיקה העשיר של אמיתי אל בד הציור, כאשר לעיתים ניתן לזהות את כלי הנגינה בציור, בעיקר הפסנתר והצ'לו, ולעיתים מייצגות את המוסיקה רק צורות גאומטריות.
בשנות השישים החל להתעמק בציורי חפצים וטבע דומם, בעיקר תשמישי קדושה וחפצים עתיקים.
על ציורי המוזיקה שלו אמר אמיתי: "חמש עשרה שנים אני מטפל בנושא. במרוצת השנים התחלתי לוותר על הנגן, לפעמים אפילו על הכלי. הצורות הולכות ומתפשטות…נותר הקצב. הצליל."
מקור: אוסף אורן שץ
מקור: אוסף אורן שץ
מקור: אוסף אורן שץ
מקור: אוסף אורן שץ
מקור: אוסף אורן שץ
מקור: אוסף אורן שץ
תערוכות יחיד
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת |
---|---|---|---|---|
1939 | גלריה כ"ץ | תל-אביב | ||
1941 | גלריה כ"ץ | תל-אביב | ||
1947 | גלריה כ"ץ | תל-אביב | ||
1949 | 45 עבודות | ביתן התערוכות | חיפה | |
1953 | בית האמנים | תל-אביב | ||
1957 | קומפוזיציות מוסיקאליות | מוזיאון תל-אביב לאמנות | תל-אביב | |
1958 | בית האמנים | תל-אביב | ||
1962 | 36 ציורים | בית האמנים | נתניה | |
1963 | 40 ציורים | גלריה צ'מרינסקי | תל-אביב | |
1965 | צפת הלילית | בית האמנים | תל-אביב | |
1965 | גלריה מרסל ברנהיים | פריז, צרפת | ||
1966 | רטרוספקטיבה – 30 שנות יצירה | בית יד לבנים | פתח-תקווה | |
1978 | רטרוספקטיבה | מוזיאון בית עימנואל | רמת-גן | |
1978 | גלריה איפנמה | תל-אביב |
השאר תגובה