בני אפרת (1936)
בני אפרת הוא אמן מיצג, פסל וצייר ישראלי, שהיה בין הציירים הישראלים הראשונים שעסקו באמנות המינימליסטית והמושגית.
ביוגרפיה
בני אפרת נולד בביירות, לבנון. בשנת 1947 עלה אפרת לארץ והתיישב בקיבוץ נחשולים. את לימודי האמנות שלו החל בין השנים 1959 ל-1961 במסגרת מכון אבני תחת הדרכתם של יחזקאל שטרייכמן ומשה מוקדי.
באמצע שנות ה-60 היה אפרת ממקימי קבוצת 10+. בשנת 1965 קיבל מילגה מטעם הקרן לתרבות אמריקה-ישראל, ועבר באמצעותה לגור בלונדון. בין השנים 1966 ל-1967 המשיך את לימודי האמנות שלו בבית הספר לאמנות סנט מרטין (St. Martin) בלונדון. במהלך תקופת מגוריו בלונדון הגיע אפרת למצב של כמעט רעב, מאחר ולא הצליח להגיע אל סוחרי האמנות הלונדוניים. בשנים אלו נהג למכור בפאבים סקיצות על גבי נייר תמורת שילינגים בודדים.
בשנת 1975 עבר אפרת לגור בניו-יורק שם גר עד 1981. במהלך תקופה זו, הציג אפרת תערוכת יחיד של סרטים ומיצבי וידאו במוזיאון ויטני.
בתחילת שנות השמונים עבר אפרת לפריז, ולאחר שלוש שנים עבר לגור באמסטרדם. בשנת 1992 הוא עבר פעם נוספת, הפעם לאנטוורפן, בלגיה. החל משנת 2007 חזר אפרת להתגורר בישראל.
אודות עבודותיו
בשנים בהן שהה בני אפרת בלונדון, הוא התוודע אל האמנות המנימליסטית והמושגית, והיה בין האמנים הישראלים הראשונים שיצרו בסגנון זה. עבודותיו, אותן הגדיר תחת הקטגוריה "אמנות קונקרטית", עוסקות ביחס בין הצורה המוצגת לבין התוכן שמאחוריה, בין המציאות הנראית לבין הייצוג שלה ביצירה האמנותית. העבודות עוסקות בתכונות הידועות מראש של החומרים מהם עשויות העבודות, וביחס שבין חוש הראייה לבין האור והצל ההופכים לחלק מן העבודות.
מקור: אוסף אורן שץ
האמנות הקונקרטית של אפרת היא חלק מתוך "האמנות האינטלקטואלית", המאגדת בתוכה את האמנות המושגית, המינימליסטית והקונקרטית. באמנות זו יסוד החשיבה הוא המרכיב המרכזי בתהליך היצירה של האמנות ובדרך הפיענוח שלה על ידי הצופה. המושג אליו מכוון אפרת הוא "עבודה נכונה" ולא "עבודה יפה".
על פי אפרת, האמנות שלו באותה תקופה "עיקרה בשלילה של האמנות כחיקוי, כייצוג, כדימוי, כאשליה". בתערוכה שלו במוזיאון תל-אביב הופיעה האמירה "במקום להציג את האשליה של המציאות, אפרת יוצר מציאות מאשליה". אפרת מקפיד להימנע מכל התייפיפות או יצירת אשלייה בציוריו. הציורים שלו יוצרים אסתטיקה פשוטה וישירה, על סף העוני. האלמנטים בציוריו היו פשוטים, גאומטריים ויסודיים, ללא אפקטים חזותיים או עושר דימויים. בכך התנתקה האמנות של אפרת מן הלוקאליות, והפכה לאוניברסלית בטבעה.
את הסידרה הראשונה של פסלים אותה יצר, שעסקה בנושא של "אנרגיה ויזואלית", הגיע אפרת בעת שהתבונן במאפרה ענקית בפאב לונדוני. בתוך המאפרה היו סיגריות שבלטו ממנה לכיוונים שונים, ויצרו תנועה של אור וצל. מאחר ולא היה לו כסף, רשם אפרת את רעיונותיו על גבי ניירות בהן הופיעו סקיצות מפורטות של הפסלים. על תקופה זו אמר אפרת "באותה תקופת עיצוב ראשונה הכרתי בחשיבותו של הרעיון ביצירת האמנות, והתחלתי להתייחס לשלב הביצוע כאל מוצר שהוא משני בחשיבותו לרעיון עצמו".
מקור: אוסף אורן שץ
מקור: אוסף אורן שץ
מקור: אוסף אורן שץ
באמצע שנות ה-70 החל אפרת ליצור מיצגים בהם הוקרן סרט בשילוב עם הופעה של אפרת, שמטרתו להדגים את העיוותים האשלייתיים שנוצרים בין הסרט הדו-מימדי לבין המציאות התלת-מימדית, ובין ההתרחשות בהווה לבין ההתרחשות שהייתה בעבר.
במהלך שנות השמונים החלו להיכנס לעבודותיו נושאים אקולוגיים-מטאפיזיים, והוא החל לתארך את יצירותיו משנת 2030 (שנת מותו המשוערת בגיל 94) ואילך.
פרסים מרכזיים
- מלגת קרן תרבות אמריקה-ישראל ע"ש שרת לאמנים צעירים, אוניברסיטת תל אביב, 1965
- פרס ראשון בביאנלה השישית של פריז לציירים צעירים, 1969
- פרס סנדברג לאמנות ישראלית, מוזיאון ישראל, ירושלים, 1974
- פרס חיים גמזו, מוזיאון תל-אביב לאמנות, 2002
תערוכות יחיד
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת |
---|---|---|---|---|
1972 | מוזיאון ישראל | ירושלים | יונה פישר | |
1972 | גלריה גורדון | תל-אביב | ||
1973 | גלריה גורדון | תל-אביב | ||
1975 | גלריה גורדון | תל-אביב | ||
1979 | השלכות | מוזיאון תל-אביב לאמנות | תל-אביב | |
2011 | ריח בראשית | גלריה גולקונדה | תל-אביב | |
2014 | היונה – קיץ 2062 | גלריה גולקונדה | תל-אביב |
תערוכות קבוצתיות מרכזיות
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת |
---|---|---|---|---|
1974 | רישום – מעל ומעבר | מוזיאון ישראל | ירושלים | יונה פישר |
1978 | אמנים ישראלים מארצות ערב | גלריה גורדון | תל-אביב |
תערוכות יחיד בחו"ל
שנה | שם | מקום | עיר | מדינה |
---|---|---|---|---|
1969 | גלריה גרבובסקי (Grabowsky Gallery) | לונדון | אנגליה | |
1970 | גלריה מייפייר (Mayfair Gallery) | לונדון | אנגליה | |
1973 | גלריה ברטה אורדנג (Bertha Urdang Gallery) | ניו-יורק | ארצות-הברית | |
1974 | מוסיף כדי להחסיר | מוזיאון סטדליק (Stedelijk Museum) | אמסטרדם | הולנד |
1975 | גלריה ברטה אורדנג (Bertha Urdang Gallery) | ניו-יורק | ארצות-הברית | |
1976 | המרכז לאמנויות (Palais des Beaux Arts) | בריסל | בלגיה | |
1977 | מוזיאון ויטני לאמנות אמריקאית (Whitney Museum of American Art) | ניו-יורק | ארצות הברית | |
1977 | גלריה ברטה אורדנג (Bertha Urdang Gallery) | ניו-יורק | ארצות-הברית | |
1977 | גלריה שמלה (Gallerie Schmela) | דיסלדורף | גרמניה | |
1978 | גלריה אופנהיים (Gallerie Oppenheim) | קלן | גרמניה | |
1978 | גלריה אוניברסיטת אוהיו (Ohio State University Gallery) | קולומבוס, אוהיו | גרמניה | |
1978 | מוזיאון ואדסוורת' אתניום (Wadsworth Atheneum) | הארטפורד | קונטיקט | |
1980 | בלוז | P.S.1 | ניו-יורק | ארצות הברית |
1980 | גלריה אלברט ברוניאן (Gallerie Albert Baronian) | בריסל | בלגיה | |
1980 | גלריה שמלה (Gallerie Schmela) | דיסלדורף | גרמניה | |
1980 | מוזיאון נהר ההאדסון (Hudson River Museum) | ניו-יורק | ארצות הברית | |
1981 | אררט אקספרס | המוזיאון לאמנות עכשווית (Musée d'art contemporain) | ליון | צרפת |
1981 | אינטראקציה: מדע ואמנות | המכון הטכנולוגי (MIT) | בוסטון | מסצ'וסטס |
1982 | החיפש אחר האור | גלריה צרפת (Galerie de France) | פריז | צרפת |
1982 | מיצגים 82 | מוזיאון לאמנות מודרנית | פרובידנס | ארצות הברית |
1983 | סרט כמיצג | גלרית מגדל השעון (Clock Tower Gallery) | ניו-יורק | ארצות הברית |
1983 | עד הגבול (A La Limite) | הקונסורציום (Le Consortium) | דיז'ון | צרפת |
תערוכות קבוצתיות בחו"ל
שנה | שם | מקום | עיר | מדינה |
---|---|---|---|---|
1967 | תערוכת הפיסול של לונדון | לונדון | אנגליה | |
1969 | נציג ישראל לביאנלה השישית לציירים צעירים | המוזיאון לאמנות מודרנית | פריז | צרפת |
1977 | דוקומנטה 6 | קאסל | גרמניה | |
1979 | Journées Interdisciplinaires et Performances | מרכז פומפידו | פריז | צרפת |
1981 | הביאנלה של מוזיאון וויטני | מוזיאון וויטני | ניו-יורק | ארצות הברית |
השאר תגובה