רפאל מוהר (1906 – 1962)
ביוגרפיה
רפאל מוהר נולד ליד העיר קרקוב בפולין למשפחה ציונית. ליום הולדתו החמישי קיבל במתנה קופסת צבעים והחל לצייר. בבוקר למד גמרא, ובערב צייר וורדים שהיו חביבים עליו.
מוהר החל ללמוד בדיסלדורף. בשנת 1925 עבר לאנטוורפן, שם למד לאהוב את הים ואת הספינות, ושם למד ציור במשך שלוש שנים בשיעורי ערב באקדמיה הממלכתית לאמנות.
מוהר עלה ארצה ב-1929 והשתקע בחיפה. בשנותיו הראשונות בארץ עברו עליו משברים כלכליים עת עבד כפועל בפרדס וכפועל בניין. בהמשך התפרנס כמורה לציור בבתי ספר בטבריה ובחיפה.
בשנת 1948, עם תום מלחמת העצמאות, נסע מוהר להשתלמות בת ארבע שנים בפריז, ולמד רישום באקדמיה חופשית במונמרטר. לאחר שחזר לארץ, השתקע בתחילה בבית שערים, אך בהמשך חזר לחיפה. מוהר נהג להעביר קורסי ציור בסטודיו שלו, ואף עסק בכתיבת סיפורי ילדים.
בשנת 1960 הוזמן מוהר על ידי מועדון האמנות שליד עיריית אנטוורפן להציג שתי תערוכות יחיד, אחת באנטוורפן ואחת בבריסל, וממשלת בלגיה אף רכשה את אחד מציוריו עבור מוזיאון "לה לוביאר". בזמן ששהה באירופה, צייר גם ציור קיר גדול על קירות משרדי "שוהם" במארסיי.
אודות עבודותיו של רפאל מוהר
בתחילת דרכו היו ציוריו מושפעים בעיקר מן הציור האימפרסיוניסטי, אך לאחר ביקור באירופה, ובעיקר בבלגיה, נכנסה לעבודותיו השפעה אקספרסיוניסטית, שהשפיעה רבות על הנושאים בציוריו, ועל בחירת והנחת הצבעים. לקראת סוף דרכו החלו ציוריו להפוך מפיגורטיביים למופשטים יותר ויותר, עד שהגיעו להפשטה מלאה המבוססת על ניגודי צבעים חריפים המוגדרים במסגרת קווי מתאר כבדים או לעיתים קווי רישום בודדים.
בציוריו של מוהר יש דגש רב על השימוש בצבע ככלי לבניית הצורה, ועל ההרמוניה של הגוונים באמצעות שליטה מדוקדקת בטונים. בציורים יש מאבק בין הרצון לבנות קומפוזיציה מאוזנת לבין הרצון לתת לצבע דרור, או במילים אחרות, מאבק בין הרצון להגדיר את נושא הציור לבין מתן ביטוי לתחושותיו האישיות.
מוהר הרבה לצייר את נופי הארץ ועריה. בעיקר אהב את הים, והרבה לצייר סירות, ספינות ותרנים.
פרסים מרכזיים
- פרס עידוד, המיניסטריון הצרפתי לאמנות, 1950
- פרס הרמן שטרוק, עיריית חיפה, 1958
תערוכות מרכזיות
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר |
---|---|---|---|
1934 | חיפה | ||
1935 | תערוכת ציורים בצבעי מים | קפה חיפה | חיפה |
1936 | צבעי מים וטמפרה | הגלריה החדשה | תל-אביב |
1939 | תערוכה גרפית | בית ההסתדרות | ירושלים |
1940 | גלריה כ"ץ | תל-אביב | |
1942 | ציורים בצבעי מים | קפה פינתי | נתניה |
1944 | 25 ציורים בצבעי שמן ואקוורל | גלריה כ"ץ | תל-אביב |
1945 | תערוכה משותפת עם טובה ריכטר | מוזיאון תל-אביב לאמנות | תל-אביב |
1950 | פריז | ||
1953 | בית האמנים | ירושלים | |
1954 | תמונות שמן וגואש | המוזיאון לאמנות חדשה | חיפה |
1955 | גלריה לאמנות | טבריה | |
1957 | גואש, גרפיקה ופיתוחי עץ | בית האמנים | חיפה |
1958 | 30 גואשים ופיתוחי עץ על נושאים תנכיים | בית יד לבנים | פתח-תקווה |
1958 | תערוכה בחסות הקונסול הצרפתי | בית תרבות צרפת | חיפה |
1961 | תערוכה בהזמנת מועדון האמנות שליד עיריית אנטוורפן | אנטוורפן | |
1961 | תערוכה בהזמנת מועדון האמנות שליד עיריית אנטוורפן | בריסל | |
1961 | בית האמנים | חיפה | |
1963 | תערוכת זיכרון | בית האמנים | חיפה |
1963 | תערוכת זיכרון | בית האמנים | ירושלים |
1963 | תערוכת זיכרון | בית האמנים | תל-אביב |
1963 | תערוכת זיכרון | המוזיאון לאמנות חדשה | חיפה |
1966 | תערוכת זיכרון – ציורים בגואש ואקוורל | גלריה 220 | תל-אביב |
1969 | רטרוספקטיבה – 200 עבודות | בית יד לבנים | פתח תקווה |
1969 | תערוכת זיכרון – 90 עבודות | מוזיאון רמת-גן | רמת גן |
1974 | תערוכת רישומים | גלריה דוגית | תל-אביב |
תערוכות קבוצתיות
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת |
---|---|---|---|---|
1972 | האקספרסיוניזם הארצישראלי משנות השלושים וקשריו עם אסכולת פאריז | מוזיאון ישראל | ירושלים | יונה פישר |
השאר תגובה