איזידור אשהיים (1891 – 1968)

איזידור אַשהיים היה אמן ישראלי יליד גרמניה, מורה לציור וממנהלי האקדמיה לאמנות בצלאל.

ביוגרפיה

אשהיים נולד בעיירה מרגונין (Margonin) שבפרובינציית פוזן, ממלכת פרוסיה, הקיסרות הגרמנית (כיום בפולין), למשפחה דתית שומרת מסורת. בתחילה נועד להיות סוחר, אך במהרה החליט, נגד רצונה של משפחתו, כי ברצונו להיות צייר.

את לימודי האמנות שלו החל אשהיים בין השנים 1919 ל-1923 באקדמיה לאמנות בברסלאו (Staatliche Akademie für Kunst und Kunstgewerbe Breslau), שם למד אצל אוטו מילר (Mueller) האמן האקספרסיוניסט הגרמני הנודע (שהיה בהמשך גם ידידו הקרוב), ופרידריק פאוטש (Fryderyk Pautsch). עם סיום לימודיו נסע לצרפת ואיטליה בכדי להשתלם בציור. מ-1925 התקבל כחבר באגודת האמנים בשלזיה.

איזידור אשהיים, "עכו", 1965, שמן על בד, 60x54 ס"מ
איזידור אשהיים, "עכו", 1965, שמן על בד, 60×54 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ
איזידור אשהיים, "רחוב בצפת", שמן על בד, 65x56 ס"מ
איזידור אשהיים, "רחוב בצפת", שמן על בד, 65×56 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

עם עליית הנאצים לשלטון ב-1933 נאסר עליו לצייר ולהציג את עבודתו, והוא החל לעבוד כמורה בבית ספר יהודי. בשנת 1939 הצליח לצאת מגרמניה, ובשנת 1940 ניסה להיכנס לארץ ישראל באניית מעפילים, אך נתפס על ידי הבריטים, ונכלא במחנה המעצר בעתלית למשך שבעה חודשים. במהלך תקופת מעצרו לימד אשהיים את חבריו העצירים ציור, ואף קיבל מהבריטים יריעות ברזנט מהן בנה אוהל בו הציג את יצירותיו.

בשנת 1944 עבר אשהיים לגור בירושלים והחל לעבוד כמורה לרישום בבצלאל, ובשנת 1960 מונה כמנהל בצלאל, תפקיד שמילא עד שנת 1961. הוא המשיך ללמד במוסד עד 1964, והיה מורם של רבים ובולטים מאמני ישראל.

אודות עבודותיו של איזידור אשהיים

מרבית יצירותיו המוקדמות של אשהיים נשארו בגרמניה ואבדו. עבודותיו של אשהיים הושפעו רבות מן האקספרסיוניזם הגרמני של תחילת המאה ה-20, אך עבודותיו הוגדרו לרוב כעבודות "אקספרסיוניזם מתון". אשהיים צייר ציורים פיגורטיביים בהם השתמש בטבע או באדם שלפניו כנקודת מוצא להבעה רגשית, שממנה נובעת היצירה, אך לא נסחף אל העיוות המוגזם של הצורה המאפיין את האקספרסיוניזם הנוקשה.

נושאי הציור העיקריים של אשהיים היו ציורי נוף המתאפיינים באווירה רוחנית עם נימה של מיסטיקה, וציורי פורטרט עזי הבעה. אשהיים השתמש בטכניקות מגוונות, אך היה קודם כל אמן רישום יסודי, בעל קו עדין ומלא הבעה. הרישום היה היסוד עליו הוסיף אשהיים רכיבים נוספים, כגון צבעי שמן, אקוורל ותחריטים. על ציורי הנוף שלו אמר אשהיים: "עליך לחלום את הנוף שלפניך, וליצור אותו מחדש"

איזידור אשהיים, "נוף צפת", 1949, אקוורל ודיו על נייר, 41x53 ס"מ
איזידור אשהיים, "נוף צפת", 1949, אקוורל ודיו על נייר, 41×53 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

בשנות הארבעים השתמש אשהיים בציוריו בעיקר בצבעים כהים וקודרים בסגנון הציור האירופי של שנות העשרים. בהמשך הפכו ציוריו, בהשפעת השמש הישראלית, למלאי צבע זוהר וברק.

פרסים מרכזיים

איזידור אשהיים זכה בפרס דיזנגוף היוקרתי לשנת 1952.

סיכום הפרסים:

  • פרס רום, 1933
  • פרס דיזנגוף, עיריית תל-אביב, 1952
  • פרס עיריית ירושלים לאמנות, 1955

תערוכות יחיד

שנה שם התערוכה מקום עיר
1955 רישומים בית האמנים חיפה
1957 43 ליטוגרפיות מוזיאון תל-אביב לאמנות תל-אביב
1966 רישומים והדפסים מוזיאון ישראל ירושלים
1966 רטרוספקטיבה מוזיאון ישראל ירושלים
1968 שרלוטנבורג ברלין, גרמניה
1969 תערוכת זיכרון בית האמנים ירושלים
1970 תערוכת זיכרון בית יד לבנים פתח-תקווה
1974 תערוכת זיכרון הגלריה הקטנה ירושלים

תערוכות קבוצתיות

שנה שם התערוכה מקום עיר
1953 תערוכת פתיחת הגלריה גלריה צ'מרינסקי תל-אביב
1958 עשר שנות ציור ישראלי מוזיאון תל-אביב לאמנות תל-אביב
1965 תערוכת פתיחת הגלריה הגלריה הירושלמית לאמנות ירושלים
1965 תערוכת הרישומים המוזיאון לאמנות חדישה חיפה
1985 ציור אקספרסיוניסטי בירושלים 1930-1955 גלריה נורה ירושלים

תערוכות קבוצתיות בחו"ל

שנה שם התערוכה מקום עיר מדינה
1956 ביאנקו-נרו לוגאנו שוויץ
1956 תערוכת ציירים ישראלים המוזיאון לאמנויות מונטריאול קנדה
1957 תערוכת 22 ציירים ישראלים המוזיאון הלאומי קייפטאון דרום אפריקה
1958 מציג ישראל לביאנלה ה-28 של ונציה ונציה איטליה
1958 מבחר הציור הישראלי החדש – 15 אמנים אולם מועצת האמנות הבריטית לונדון אנגליה
1958 תערוכת הציור הישראלי אוסלו נורווגיה
1959 ביאנלה לגרפיקה לובליאנה יוגוסלביה
1960 ביאנלה לגרפיקה טוקיו יפן
1964 עיריית ברלין ברלין גרמניה
1966 אגודת חובבי אמנות קאסל גרמניה

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*