אפרים מודזלביץ (1931 – 1995)
אפרים מודזלביץ היה צייר ישראלי שהתמקד בציור מופשט על בסיס גאומטרי.
מודזלביץ נולד בארגנטינה, ועלה לארץ עם משפחתו בשנת 1939. את לימודי האמנות שלו החל מודזלביץ בחיפה אצל הציירים אברהם ישכיל וצבי מאירוביץ. בשנים 1959 עד 1961 נסע מודזלביץ להשתלם בפריז, ואף הציג שם בתערוכות יחיד שזכו להצלחה רבה (בתערוכתו הראשונה נמכרו שבע מעבודותיו).
כבר בתחילת דרכו הגיע מודזלביץ ישירות אל הציור המופשט, כמעט ללא שלבי מעבר דרך הציור הפיגורטיבי, ושרידי הפיגורטיביות האחרונים נעלמו עד מהרה. עוד כאמן צעיר התאפיינו ציוריו בבגרות ובביטחון, ולא עבר זמן רב עד שכבר הציג במספר תערוכות יחיד. במהלך השנים סיגל לעצמו מודזלביץ סגנון ייחודי וקל לזיהוי שאפיין אותו לאורך כל שנות יצירתו. ציוריו מבוססים בדרך כלל על צבע רקע אחיד אחד (בדרך כלל אפור) עליו מונחת רקמת קווים שחורים המתפתלים כמו פיגומים סביב קו בסיס החוצה את הבד. בתוך רקמה זו מבליחים כתמי צבע וצורות גאומטריות דו ממדיות. למרות רמת ההפשטה הגבוהה של ציוריו, אין בהם סערת יצרים של כתמי צבע מנוגדים המתנגשים ביניהם או מרד והתנגחות בממסד, אלא דווקא שקט, יציבות ורצינות המתבטאים בניקיון בביצוע ובתחושת שליטה ועומק בצבע.
עיקר עיסוקו של מודזלביץ סבב סביב נושאים בהם קו האופק הינו מרכזי, כגון נופים אורבאניים וקווי הרקיע שלהם, ומשטחי ים עליהם צפות סירות מפרש. הוא מיעט לעסוק בנושאים כגון בני אדם או דוממים. בתחילת דרכו עשה מודזלביץ שימוש רב בצבעי גואש שפינו בהמשך את מקומם לצבעי שמן על גבי בדים בפורמטים בינוניים.
בשנות ה-70 עבר מודזלביץ לגור בארצות הברית, ושם הציג מספר תערוכות יחיד בלוס אנג'לס וניו-יורק. לאחר שחזר לארץ, היה מודזלביץ בין הראשונים שנענו לקריאה להביא פעילות אומנותית אל יפו, ופתח בה סטודיו בקריית האמנות ביחד עם הפסל אלי אילן. בהמשך הפך הסטודיו ל-"גלריה קדם" בה התקיימו תערוכות ומכירות פומביות של אמנות.
הצייר יוסף זריצקי אמר על מודזלביץ בפתיחה של אחת מתערוכותיו: "אני רואה אותו כצייר ישראלי מובהק. הוא מרגיש ומבטא את האקלים שלנו באמצעות הצבעים."
פרסים מרכזיים
- פרס עידוד מטעם עיריית בת ים – 1958
- פרס מילוא – 1958
אפרים מודזלביץ כהשקעה
נראה כי בחירתו של מודזלביץ להיות נאמן בצורה מלאה ועקבית לסגנונו האישי הייתה בעוכריו, ונאמנות זו עלתה לו בכך שלא קיבל את המקום הראוי לו על מפת האמנות הישראלית. הממסד האמנותי הישראלי, המבקש למצוא שינוי והתפתחות מתמידים אצל האמן, חיבק אליו בתחילה את מודזלביץ. עם הזמן, כאשר בחר מודזלביץ להישאר איתן בסגנונו, איבד בו הממסד עניין, מה שהביא לירידה חדה במחירי ציוריו.
מצד שני, כאשר בוחנים את עבודותיו של מודזלביץ לאחור בצורה נקודתית, ולא מנסים למצוא בגוף עבודותיו התפתחות והתקדמות לאורך ציר הזמן, הרי שמודזלביץ יצר אמנות ייחודית ואיכותית, שראויה לתשומת לב רבה יותר מזו לה הוא זוכה כיום. אולי מסיבה זו זכו ציוריו להצלחה רבה בתערוכותיו בחו"ל, מאחר ושם היו הן מנותקות מן ההקשר של התפתחות האישית של האמן לאורך זמן. דעתי היא כי בהחלט יתכן ומדובר כאן בהזדמנות פז לרכוש עבודות איכותיות במחיר הנמוך בצורה משמעותית ביותר ביחס לשוויין האמיתי.
תערוכות מרכזיות
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר |
---|---|---|---|
1956 | 21 תמונות גואש ואחת שמן | גלריה כ"ץ | תל-אביב |
1957 | בית התרבות של ההסתדרות | רמת-גן | |
1957 | גלריה כ"ץ | תל-אביב | |
1958 | גלריה נורה | ירושלים | |
1958 | בית התרבות | רמת-גן | |
1960 | גלריה כ"ץ | תל-אביב | |
1960 | גלריה לאופר | טבריה | |
1961 | תערוכת אפרים מודזלביץ | מוזיאון תל אביב לאמנות | תל-אביב |
1961 | תערוכת אפרים מודזלביץ | המוזיאון לאמנות חדישה | חיפה |
1962 | 31 יצירות חדשות | גלריה רינה | ירושלים |
1963 | המוזיאון העירוני | בת-ים | |
1963 | בית יד לבנים | פתח-תקווה | |
1965 | בית צבי | רמת-גן | |
1966 | גלריה ספראי | ירושלים | |
1966 | גלריה ירושלמית לאמנות | ירושלים | |
1974 | גלריה נורה | ירושלים | |
1974 | עבודות 1970-1974 | גלריה אמני יפו העתיקה | תל-אביב |
1975 | גלריה נחמני | חיפה | |
1976 | משכן האמנות | חולון | |
1996 | תערוכת זיכרון | משכן האמנות | חולון |
תערוכות קבוצתיות מרכזיות:
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת התערוכה |
---|---|---|---|---|
1961 | תערוכת פתיחת הגלריה | גלריה יהודית | תל אביב | |
1957 | אופקים חדשים (5 תמונות) | מוזיאון לאמנות חדישה | חיפה |
תערוכות בחו"ל:
שנה | מקום | עיר | מדינה |
---|---|---|---|
1959 | גלריה ירושלים | ניו יורק | ארצות הברית |
1959 | גלריה ז'אן קאמיון | פריז | צרפת |
1960 | גלריה ז'אן קאמיון | פריז | צרפת |
1961 | גלריה ריידר | לוס אנג'לס | ארצות הברית |
1962 | גלריה ריידר | לוס אנג'לס | ארצות הברית |
1963 | גלריה רויאל אוקס | דוארטה | ארצות הברית |
1970 | גלריה קדם | לוס אנג'לס | ארצות הברית |
1980 | גלריה קוקונט גרוב | מיאמי פלורידה | ארצות הברית |
1981 | ממוריאל סנטר | הארטפורד קונטיקט | ארצות הברית |
1981 | גלריה גלזמן | סן דייגו | ארצות הברית |
1982 | גלריה גילפין | לוס אנג'לס | ארצות הברית |
1983 | גלריה ג'ואיש סנטר | לוס אנג'לס | ארצות הברית |
1984 | גלריה ריצ'רד רוס | לוס אנג'לס | ארצות הברית |
1985 | גלריה ריצ'רד רוס | לוס אנג'לס | ארצות הברית |
השאר תגובה