אהרון גלעדי (1907 – 1993)
אהרון גלעדי הוא צייר מן השורה הראשונה של האמנים הישראלים של אמצע המאה ה-20.
ביוגרפיה
אהרון גלעדי נולד בעיר הומל שבבלארוס. את לימודי האמנות שלו החל גלעדי באקדמיה לאמנות בלנינגרד בה למד ציור בין השנים 1923 ל-1926. בשנת 1926 נעצר, ישב בכלא שמונה חודשים, והוגלה לסיביר בשל פעילותו בתנועת "השומר הצעיר". בשנת 1929, לאחר ששוחרר מסיביר, עלה גלעדי לארץ ביחד עם גרעין שבתחילה ישב בקבוצת כנרת, ולאחר מכן הקים את קיבוץ אפיקים בשנת 1932.
בקיבוץ עבד גלעדי בעבודות רגילות, וצייר בשעות הפנאי המעטות. על תקופה זו סיפר גלעדי: "ליד האטלייה שלי היה קרש. וכשהיה לי יום חופש לציור, הייתי עובר בחוצות הקיבוץ ונושא את הקרש על כתפי, כדי שיחשבו שאני עובד; הייתה זו בושה 'להתבטל' כדי לצייר". בשנת 1942 הוציא גלעדי ספר רישומים מחיי הקיבוץ בהוצאת הקיבוץ המאוחד עם הקדמה של לאה גולדברג.
את הקיבוץ עזב גלעדי בשנת 1948, ועבר לגור בכפר סבא, תל אביב ולבסוף בחולון. בשנת 1971 יצא אלבום ציורים ורישומים רטרוספקטיבי (40 שנות האמן בישראל) עם הקדמה של יונה פישר.
אהרון גלעדי היה ממקימי קבוצת אופקים חדשים, והשתתף בשלוש התערוכות הראשונות שערכה הקבוצה. אחר-כך החליט גלעדי לפרוש ממנה.
אודות ציוריו של אהרון גלעדי
ציוריו של גלעדי עוסקים בריאליזם הסוציאליסטי, ובנושאים מחיי הקיבוץ. בציורים שלו הוא מתבונן בסובב אותו, תוך מתן תשומת לב מיוחדת לאנשים בתוך התא המשפחתי (בעיקר אימהות עם ילדיהן) או במהלך עבודתם. הדמויות בציוריו מצויירות בקווי מתאר כהים וגסים, והן דוממות ונטולות פנים, כאילו ויתר היחיד על זהותו לטובת הכלל הקיבוצי. קלסתרים חסרי פנים אלו הפכו לסימן ההכר של עבודותיו של גלעדי. בדרך כלל יופיע מאחורי דמויותיו נוף הארץ. לאורך השנים לא חלו מהפכים גדולים בסגנונו של גלעדי, בנושאי הציור שלו או בצבעי השמן היבשים בהם אהב לעשות שימוש.
פרסים מרכזיים
אהרון גלעדי זכה בפרס דיזינגוף היוקרתי פעמיים (1948 ו-1954).
סיכום הפרסים:
- פרס דיזנגוף, עיריית תל-אביב, 1948
- פרס דיזנגוף, עיריית תל-אביב, 1954
- פרס ברזיל-ישראל, 1957
- פרס ההסתדרות, 1957
- פרס ההסתדרות, 1960
אהרון גלעדי כהשקעה
למרות מרכזיותו של אהרון גלעדי בהיסטוריה של האמנות הישראלית, הוא לא הפך לאמן שיצירותיו יקרות מאד. אפילו עבודות שמן שלו ניתן למצוא לעיתים במחיר של פחות מאלף דולר. עבודות שמן פשוטות יחסית של גלעדי יתומחרו בדרך כלל בין 500 ל-1000 דולר, בהתאם לגודל ולאיכות הביצוע. עבודות גדולות יותר, או איכותיות יותר, יתומחרו באלפי דולרים בודדים, בדרך כלל בין 1000 ל-3000 דולר.
ניתן לומר כי רכישת יצירה של גלעדי היא כיום אחת האפשרויות הכלכליות ביותר עבור כל מי שמעוניין לרכוש עבודת שמן של אמן ישראלי מרכזי עבור האוסף שלו.
ספרות
תערוכות יחיד
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת התערוכה |
---|---|---|---|---|
1945 | גלריית צבי נועם | תל-אביב | ||
1956 | גלריית כץ | תל-אביב | ||
1957 | תערוכת יחיד | מוזיאון תל-אביב לאומנות | תל-אביב | |
1957 | ביאנלה | סאו-פאולו | סאו-פאולו, ברזיל | |
1962 | גלריית צ'ימרינסקי | תל-אביב | ||
1965 | מוזיאון בת-ים | בת-ים | ||
1966 | המוזיאון לאמנות חדישה | מיאמי, ארצות הברית | ||
1966 | גלריית סימון | לוס אנג'לס, ארצות הברית | ||
1967 | רטרוספקטיבה לרגל יום ההולדת ה-60 | מוזיאון תל אביב לאמנות | תל-אביב | |
1967 | רטרוספקטיבה לרגל יום ההולדת ה-60 | מוזיאון לאמנות חדשה | חיפה | |
1967 | רטרוספקטיבה לרגל יום ההולדת ה-60 | מוזיאון בצלאל | ירושלים | |
1967 | רטרוספקטיבה לרגל יום ההולדת ה-60 | המשכן לאמנות | עין-חרוד | |
1968 | בית האמנים | תל-אביב | ||
1968 | גלריה ישראל | אמסטרדם, הולנד | ||
1969 | המשכן לאמנות | חולון | ||
1970 | תערוכת יחיד | מוזיאון חיפה | חיפה | |
1971 | גלריית צבי נועם | תל-אביב | ||
1972 | גלריית בית ליוויק | תל-אביב | ||
1973 | תערוכה רטרוספקטיבית | המשכן לאמנות | עין חרוד | |
1977 | בית האמנים | ירושלים | ||
1982 | תערוכת ה-75 | בית אגודת האמנים | תל-אביב | |
1987 | המשכן לאמנות | חולון | ||
1997 | רטרוספקטיבה | המשכן לאמנות | חולון |
תערוכות קבוצתיות מרכזיות:
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת התערוכה |
---|---|---|---|---|
1942 | תערוכת השמונה | בית הבימה | תל-אביב | |
1947 | תערוכת השבעה | מוזיאון תל-אביב | תל-אביב |
שלום לכולם
אתר לתצוגת רישומים ישנים של גלעדי