יגאל תומרקין (1933 – 2021)
יגאל תומרקין הוא מהבכירים בין ציירי ופסלי ישראל, חתן פרס ישראל לאמנות.
ביוגרפיה
יגאל תומרקין נולד בעיר דרזדן בגרמניה בשם פטר מרטין גרגור היינריך הלברג. אמו הייתה יהודיה ואביו היה גרמני נוצרי שנודע כשחקן ובמאי תיאטרון.
בשנת 1935 עלה תומרקין לארץ ישראל ביחד עם אמו, שהתחתנה עם הרצל תומרקין שאימץ אותו כבן. בתחילה הם גרו בתל-אביב, ולאחר מכן עברו לבת-ים. כנער עסק תומרקין בהשטת סירות מפרש במסגרת הפועל בת-ים. בבת ים למד במסגרת בית הספר המקצועי "מקס פיין", שם למד מסגרות ואחר כך טלקומוניקציה וחשמל.
תומרקין שירת בחיל הים כמדריך חבלה בשייטת, ובזמן השירות הצבאי ולאחריו יצר פסלוני חיות, שנמכרו בחנויות שונות. בשנת 1954, לאחר שהשתחרר, למד במשך שנה עם הפסל רודי להמן בעין הוד. בשנת 1955 החליט לנסוע לאירופה, שם נפגש לראשונה את אביו הביולוגי בברלין. בזמן שהותו בגרמניה המזרחית נפגש עם המחזאי ברטולט ברכט, החליט להישאר ולעבוד כתפאורן-מתמחה בתיאטרון שלו "ברלינר אנסמבל" בברלין המזרחית, תקופה שהשפיעה עליו רבות בהמשך.
לאחר מותו של ברכט, בשנת 1956, והחל לעבוד בבניית תפאורות בתיאטרון "זירה", שם גם פיסל את הפסל הראשון שלו בגרוטאות ברזל. בהמשך עיצב תפואורת גם בתיאטרון ה"אהל", תיאטרון ה"קאמרי" ותיאטרון "הבימה", ואף שימש כתפאורן בסרטים, כגון הסרט "חור בלבנה" של אורי זוהר.
בין השנים 1957 ל-1960 נסע לאירופה ופיסל בברזל בגרמניה, בהולנד ובפריז. בתחילה התקשה למצוא את דרכו, ועל תקופה זו סיפר תומרקין "אשתי הייתה בהריון, ולא אחת נאלצנו 'לסחוב' אוכל. קפאנו בקור אך לא חיכינו לטובות", אך לקראת סוף שנות ה-50 השתפר המצב, והוא חתם על חוזה עם גלריה גדולה בפריז, שמכרה מעל 250 עבודות שלו למיטב הגלריות בעולם, כולל טייט גאלרי בלונדון והמוזיאון לאמנות חדישה בניו-יורק. סוחר האמנות סם דובינר "קנה" מהגלריה בפריז חצי מהחוזה של תומרקין, והחל למכור את עבודותיו גם בארץ.
בשנת 1960 חזר תומרקין לארץ כדי לעשות תערוכה ב"בצלאל", אולם נשאר בארץ מספר שנים.
בשנת 1962 נסע ליפן וארצות הברית בכדי ללמוד טכניקות של ציור יפני. בין השנים 1974 ל-1977 גר תומרקין בניו-יורק, ובשנת 1975 יצר את אנדרטת השואה והתקומה המפורסמת בכיכר רבין.
אודות עבודותיו
בשנת 1956, כאשר חזר יגאל תומרקין לארץ, הוא החל בהשראת דנציגר לפסל מגרוטאות ברזל. במהלך שנות השישים בנה מספר מונומנטים פיסוליים, פסלי חוץ ופסלי נוף בערים שונות, כגון אנדרטת השואה בנצרת (1967), המצפור בערד (1968), עידן המדע בדימונה (1968) ואנדרטה להנצחת הימאים בחיפה (1969).
בעת שהותו בפריז בסוף שנות ה-50 נחשף תומרקין אל האמנות של תנועת ה"דאדא", והחל לגבש את התפיסה האובייקטית והאסמבלאז'ית של יצירתו. באמנות זו, במקום ליצור יש מאין, יוצר האמן יש מיש. הוא החל להשתמש במה שהוא כינה שיירי תרבות או זבל פואטי: קרטון גלי, חלקי מכונות, שרשראות, שקים, גלגלי מכונות, ארגזים, תיל, פריטי לבוש, מסמרים וחלקי מתכת אחרים. את החלקים הללו הוא "הפקיע" משימושם המקורי, ושתל אותם כגוף חדש על לוחות או בדים גדולים בצבע אחיד כהה או מתכתי, תוך יצירת דרמה של ניגודים. מאוחר יותר הטביע את החומרים בפוליאסטר בכדי ליצור את מה שהוא כינה "אבסורד – ארכיאולוגיה בזמן הווה". בצורה זו הוא יצר שילובים של תמונה ופסל ("אובייקטים" על-פי תומרקין), שאינם מוצבים בחלל אלא תלויים על הקיר. תומרקין כינה פסלים אלו "הרפתקה צורנית".
בשנת 1965 קיבל תומרקין כלי נשק פגומים מצה"ל במשקל של כטון, כולל תותחים, מרגמות, מקלעים, ורובים, מהם יצר ארבעים פסלי אסמבלאז' בתקופה של כחמישה חודשים בסטודיו שלו. בשנת 1965 החל לשלב דגמים של חלקי גוף אדם בפסליו, ועבר מיציקות פוליאסטר לברונזה. בשנת 1968 החל להשתמש בחלקים מבובות תצוגה של חלונות ראווה שעל ראשיהן עיצב מעין כובעים מקושטים גדולים ברוח סוריאליסטית..
בשנת 1970 החל לפסל בנירוסטה פסלים בעלי בסיס גאומטרי של צורות החוזרות על עצמן בהרכבים שונים, היוצרים ניגוד בין הצורות השונות.
מקור: אוסף אורן שץ
מקור: אוסף אורן שץ
ספרות: תחריטים, טקסטים ורישומים, מסדה, רמת גן, 1980
מקור: אוסף אורן שץ
במהלך שנות השבעים יצר רישומים רבים של גופים גאומטריים שנעשו כביכול ברישול, שרבים מהם מהווים התייחסות אל פסלים עתידיים. ברישומים אלו הוא שילב גם קטעי קולאז' וצבע.
פרסים מרכזיים
יגאל תומרקין הינו חתן פרס ישראל לאמנות לשנת 2004.
פירוט הפרסים:
- פרס ראשון לאנדרטת חולייקאת, 1963
- פרס סנדברג לאמנות, מוזיאון ישראל, ירושלים, 1968
- פרס ראשון לאנדרטה ליורדי ים, חיפה, 1968
- פרס ראשון לאנדרטת השואה והתקומה, תל-אביב, 1971
- אות הצטיינות מטעם נשיא איטליה, 1984
- פרס דיזנגוף, עיריית תל-אביב, 1986
- פרס רודן במוזיאון הפתוח, האקונה, יפן, 1992
- צלב המצוינות מטעם נשיא גרמניה, 1997
- פרס זוסמן, וינה, 1998
- פרס ישראל לאמנות, 2004
תערוכות יחיד
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת |
---|---|---|---|---|
1953 | גלריה סנטה לנדוור | אמסטרדם, הולנד | ||
1958 | גלריה סיסלי | בריסל, בלגיה | ||
1958 | גלריה הט-פנסטר | אוטרדם, הולנד | ||
1959 | גלריה ייזדה | הנובר, גרמניה | ||
1959 | גלריה סן ג'רמן | פריס, צרפת | ||
1960 | בליפלד, גרמניה | |||
1960 | מיניסטר, גרמניה | |||
1960 | גלריה סבג' | לונדון, אנגליה | ||
1960 | סבנסקה פרנסקה | סטוקהולם, שוודיה | ||
1961 | גלריה סן ג'רמן | פריס, צרפת | ||
1961 | האובייקטים | בית הנכות בצלאל | ירושלים | |
1962 | גלריה ישראל | תל-אביב | ||
1962 | גלריה בוניה | לוזן, שוויץ | ||
1962 | מוזיאון תל-אביב לאמנות | תל-אביב | ||
1962 | המוזיאון לאמנות חדשה | חיפה | ||
1963 | גלריה אוסגוד | ניו-יורק, ארצות הברית | ||
1964 | גלריה סאן-ז'רמין | פריז, צרפת | ||
1965 | ליטוגרפיות והדפסי אבן | גלריה מסדה | תל-אביב | |
1966 | עבודות מהשנים 1960-1966 | מוזיאון תל-אביב לאמנות | תל-אביב | |
1965 | רישומים לספר משותף עם נתן זך | גלריה מסדה | תל-אביב | |
1965 | 20 תמונות ו-5 פסלים | גלריה לור | פרנקפורט, גרמניה | |
1967 | גנגסטרים | גלריה גורדון | תל-אביב | |
1967 | פסלים, אסמבלאז'ים, תכניות למונומנטים | מוזיאון ישראל | ירושלים | |
1968 | יגאל תומרקין – תצלומים | מוזיאון ישראל | ירושלים | |
1968 | גלריה מסדה | תל-אביב | ||
1968 | גלריה מבט | תל-אביב | ||
1968 | אובייקטים ותכשיטים | גלריה אמנות התכשיט | תל-אביב | |
1969 | גלריה גולדמן | תל-אביב | ||
1969 | גלריה בוניה | ז'נבה, שוויץ | ||
1969 | גלריה מבט | תל-אביב | ||
1970 | רישומים לפסלים | גלריה גורדון | תל-אביב | |
1970 | גלריה ביירון | ניו-יורק, ארצות הברית | ||
1971 | בית אבא חושי | חיפה | ||
1971 | ליטוגרפיות ופסלים | גלריה ברגמן | תל-אביב | |
1971 | פלב"ם 5+1 | גלריה ברגמן וגלריה פזית | תל אביב | |
1972 | גלריה יודפת | תל-אביב | ||
1974 | רשמי מלחמה – 1961-1973 | מוזיאון תל-אביב לאמנות | תל-אביב | |
1974 | המשכן החדש לאמנות | חולון | ||
1974 | רשמי מלחמה | המוזיאון היהודי | ניו יורק, ארצות הברית | |
1974 | תחריטים | גלריה מבט | תל-אביב | |
1977 | מחווה לארצות הברית | גלריה מבט | תל-אביב | |
1977 | ניסויים באנרגיה סולארית | גלריה ריבנפלד | יפו העתיקה | |
1977 | שגרירות ארצות הברית | תל-אביב | ||
1977 | תערוכת תכשיטים | גלריה יגלום את ספילו | יפו העתיקה | |
1977 | שטיחי קיר | גלריה מבט | תל אביב | |
1978 | גלריה ג'ולי מ. | תל-אביב | ||
1978 | אדמה: חמש וריאציות | מוזיאון ישראל | ירושלים | יגאל צלמונה |
1979 | השיר על האדמה | גלריה ג'ולי מ. | תל-אביב | |
1980 | תחריטים חדשים | גלריה שרה לוי | תל-אביב | |
1980 | צליבת ערוגות וחתכי זהב | גלריה ג'ולי מ. | תל-אביב | |
1980 | מסעות אל תרבות, עבודות על נייר, 1980-1956 | מוזיאון תל-אביב לאמנות | תל-אביב | שרה ברייטברג סמל |
1980 | תמונות ופסלים | גלריה גולדמן | תל-אביב | |
1980 | בעקבות מתיאס גרינוולד | גלריה שרה גילת | ירושלים | |
1982 | הגדרת עץ הזית | מוזיאון ישראל | ירושלים | |
1984 | לך לך למדבר | גלריה הקיבוץ | תל-אביב | |
1984 | ארץ ללא מים | גלריה גבעון | תל אביב | |
1988 | וינסנט | מוזיאון חיפה לאמנות חדשה | חיפה | |
1988 | וינסנט יוצא לעבוד | גלריה גבעון | תל-אביב | |
1989 | מהפכות | המכון הצרפתי | תל-אביב | |
1989 | שלושה מיתוסים ישראלים | פסטיבל ישראל | ירושלים | |
1990 | ואלטר בנימין | תיאטרון הבימה | תל-אביב | |
1991 | זן | מוזיאון הרצליה לאמנות | הרצליה | |
1992 | תומרקין, פסלים, 1992-1975 | מוזיאון תל-אביב לאמנות | תל-אביב | |
1999 | מוזיאון ישראל | ירושלים | ||
2002 | גלריה אלון שגב | תל-אביב | ||
2009 | נער הייתי וגם זקנתי – רטרוספקטיבה | גלריה אופאל | תל-אביב |
תערוכות קבוצתיות מרכזיות
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת |
---|---|---|---|---|
1964 | נציג ישראל לביאנלה ה-32 של ונציה | ונציה, איטליה | ||
1965 | התערוכה המתמדת הראשונה – 8 אמנים | מוזיאון ישראל | ירושלים | |
1967 | נציג ישראל לביאנלה של סאן פאולו | סאן פאולו, ברזיל |
מידע על תומרקין יגאל.
איך ניתן ליצור קשר איתו?