מיכאל דרוקס (1940 – 2022)
מיכאל דרוקס הוא אמן יליד הארץ שחי ופועל החל משנת 1972 בלונדון.
ביוגרפיה
דרוקס נולד בארץ, ובילדותו קיבל חינוך במוסדות חינוך דתיים. כבר כשהיה ילד הוכר כאמן, ואף הוזמן לצייר שני ציורי קיר בחדר האוכל של הפנימייה הדתית כפר בתיה בה למד. את שירותו הצבאי עשה כשוליה בבית הספר הטכני של חיל האוויר בתל-נוף, ובהמשך עסק בעיצוב אביזרים טכניים ובאיור של ספרי הדרכה. במהלך תקופה זו למד במסגרת חוג ציור אצל אברהם ישכיל וצבי מאירוביץ.
עם תום שירותו הצבאי עבר דרוקס להתגורר ביפו, והתקרב אל הפעילים הקומוניסטיים בעיר ואל חנוך לוין ונתן זך. במקביל למד במכון לאמנות בבת-ים, ובין השנים 1964 ל-1966 למד בבית הספר הגבוה לציור ע"ש מרגושינסקי בתל-אביב. למחייתו עסק בעיצוב תפאורות לתיאטרון, ובהוראה לילדים עם צרכים מיוחדים.
בשנת 1965 החל דרוקס לאייר את המדור "דף האחוריים של חנוך לוין" בדורבן, בטאון הסטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב. בשנת 1968 עיצב דרוקס את הכרזה והתוכנייה להצגה "את ואני והמלחמה הבאה", שכתב וביים חנוך לוין.
בשנת 1971, דווקא כאשר זכה להכרה כאחד מטובי האמנים הצעירים בישראל, יצא דרוקס עם משפחתו לשהות של חצי שנה בהולנד, ובשנת 1972 התיישב בצורה קבועה בלונדון. כיום חי דרוקס ופועל בלונדון, אך מרבה בצורה מודעת להציג ולבקר בארץ, ולכן עדיין נתפס על ידי רבים כצייר ישראלי.
אודות יצירתו
עבודתו של מיכאל דרוקס מעמידה למבחן את צורת המחשבה המודרנית, בוחנת את גבולותיה, ומנסה לחתור תחת הסדר והאירגון שלה. לאורך תקופת השיא שלו נסובה עבודתו בעיקר סביב עבודות מחאה, או "עבודות תגובה" כפי שהוא מכנה אותן.
בתחילת דרכו האומנותית, בשנות ה-60, היו רוב עבודותיו עבודות ציור פיגורטיבי הסובב סביב הגוף האנושי. בתחילת שנות ה-60 הוא החל בעיקר ברישום. בסוף שנות ה-60 (בעיקר 1967 עד 1970) עבר דרוקס יותר ויותר לציור בשמן, והדמויות בציוריו הפכו למיניות ויצריות, שאיבריהן מודגשים ובולטים כמו איברי בעלי חיים. העירום איננו עירום קלאסי, אלא גרוטסקי במהותו, על סף הקריקטורה. ניתן לזהות בציורים אלו מעין שמחה של הדמויות, כאילו הן נהנות מהתפוררות המוסר והסדר סביבן, והכל בצבעים בוהקים ועליזים.
בשנת 1970 יצר דרוקס סדרת עבודות שהתבססו על קילוף שכבות נייר מלוח מודעות תל-אביבי. באמצעות חיתוך, הדבקה וחשיפה של שכבות תחתונות הפכו הניירות ל"סנדוויצ'ים", ומכאן גם שמה של התערוכה שהעלה דרוקס בנושא בגלריה גורדון. בתערוכה הוצגו גם עבודות מחומרים אחרים, כגון פיסות בד שנאספו במפעלי טקסטיל, ערמות של ניירות פחם ופסולת אחרת שנארזה בשכבות. פעולת קילוף הנייר מלוח המודעות תועדה על ידי צוות טלוויזיה, ותיעוד זה הוביל לסדרת עבודות וידאו אותן יצר דרוקס בין השנים 1970 ל-1976. דרוקס היה בין הראשונים בארץ להשתמש בווידיאו ובטלוויזיה כאובייקטים וכמצעים, ולפיכך רוב עבודותיו באותה תקופה היו חדשניות.
אחד הנושאים בהם עסק דרוקס באמצע שנות ה-70, שהפכו במהלך הזמן למזוהים מאד איתו, הוא נושא המפות הטופוגרפיות, שדרכן מיפה לא פעם את חייו ואת גופו בסדרת הדפסים וצילומים מפורסמת, שהמפורסם שבהם הוא ההדפס "דרוקסלנד" משנת 1974. דרוקס הרבה להשתמש בגופו כחומר יצירה בכדי להעביר את המסרים שלו, כולל שימוש פרובוקטיבי בעירום. על כך אמר דרוקס: "בלי גוף לא הייתי. כשאני רוצה להגיד אני, אני מציג את הגוף…זה היה הכי מיידי, הכי זול, פשוט, קרוב".
עבודותיו בשנות ה-70 נשאו לעיתים קרובות גוון פוליטי מובהק, ולעיתים גוון של מחאה כנגד הטכנולוגיה והמדיה הפולשת אל חייו וביתו של הפרט. עבודות אלה בוצעו בעיקר בוידאו ובצילום, ובהם נראה האמן לעיתים כלוא בתוך הטלוויזיה, ולעיתים מתריס כנגדה.
מקור: אוסף אורן שץ
מקור קודם: אוסף עמי בראון
ספרות: מסעות בדרוקסלנד, גליה בר-אור, עמ' 155 מצולם
מקור: אוסף אורן שץ
מקור קודם: אוסף גבי ועמי בראון
במהלך שנות ה-80 הפסיק דרוקס ליצור אמנות מושגית (צילום, קולאז' ופיסול באובייקטי רדי-מייד), ועבר לעבודות ציור מופשט בצבעי שמן. בעבודותיו מתקופה זו השתמש דרוקס בעיקר בצבעים בלתי-טבעיים בצורה מכוונת, זאת בכדי לא לאפשר לצבע להפוך לאלמנט פיגורטיבי, טבעי או דקורטיבי. עבודות אלה לא נוצרו כמחאה או תגובה לסביבה, ולכן אין בהן כוונה נסתרת מעבר לצבע ולצורה המוצגים בהן. העבודות שומרות על קומפוזיציה מוקפדת, כאשר כל רכיב נמצא בדיוק במקומו, כך שנוצרת בתוכן תחושת סדר ושקט סוריאליסטיים.
פרסים מרכזיים
סיכום פרסים:
- מילגת עבודה לאמן יוצר, קרן שרת, קרן התרבות אמריקה-ישראל, 1970
- פרס סנדברג, מוזיאון ישראל, 1973
תערוכות יחיד
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת |
---|---|---|---|---|
1966 | עבודות אסמבלאז' וקולאז' | בית הסטודנט | אוניברסיטת תל-אביב | |
1967 | מועדון צוותא | תל-אביב | ||
1968 | עבודות אסמבלאז' וציורים | גלריה דוגית | תל-אביב | |
1969 | גלריה גורדון | תל-אביב | ||
1970 | סביבה | מוזיאון ישראל | ירושלים | |
1971 | סנדוויצ'ים | גלריה גורדון | תל-אביב | |
1973 | עונשים | גלריה גורדון | תל-אביב | |
1976 | שברים פשוטים | גלריה גורדון | תל-אביב | |
1981 | רישומים | גלריה גורדון | תל-אביב | |
1983 | הקרנות של מצבים צילומיים | מוזיאון ישראל | ירושלים | יגאל צלמונה |
1983 | גלריה ג'ולי מ. | תל-אביב | ||
1987 | גלריה ג'ולי מ. | תל-אביב | ||
1987 | משכנות שאננים | ירושלים | ||
1988 | גלריה ג'ולי מ. | תל-אביב | ||
1990 | גלריה ג'ולי מ. | תל-אביב | ||
1991 | עבודות על נייר | הגלריה | קיבוץ כברי | |
1992 | עבודות על נייר | מוזיאון ישראל | ירושלים | מאירה פרי-להמן |
1993 | שיחזור | גלריה בוגרשוב | תל-אביב | |
1999 | גלריה ג'ולי מ. | תל-אביב | ||
2004 | דרוקסלנד: עבודות וידיאו | מוזיאון חיפה לאמנות | חיפה | אילנה טננבאום |
2005 | ציורים ורישומים | גלריה נלי אמן | תל-אביב | |
2007 | מסעות בדרוקסלנד: רטרוספקטיבה | המשכן לאמנות | עין-חרוד | גליה בר-אור |
2007 | עבודות מוקדמות 1982-1965 | גלריה גורדון | תל-אביב | שלומית ברויר |
2009 | דברים פרק א', תמונות פרק ב' | גלריה יאיר לאמנות | תל-אביב | |
2013 | מבט. חומר. מחשבה | לושי אמנות ופרויקטים | תל-אביב |
תערוכות יחיד בחו"ל
שנה | שם | מקום | עיר | מדינה |
---|---|---|---|---|
1973 | גיאוגרפיה גמישה | המוזיאון לאמנות מודרנית | אוקספורד | אנגליה |
1973 | Play Box | רויאל קולג' אוף ארט | לונדון | אנגליה |
1974 | עונשים | מרכז In Out | אמסטרדם | הולנד |
1974 | עונשים | Agora Studio ואקדמיה ואן-אייק | מאסטריכט | הולנד |
1974 | עונשים | Art Meeting Place | לונדון | אנגליה |
1974 | עונשים | גלריית הצלמים | לונדון | אנגליה |
1975 | דימוי זהות | ICC | אנטוורפן | בלגיה |
1975 | גלריה מידלנד | נוטינגהאם | אנגליה | |
1975 | שני מיצבים | PMJ Self Gallery | לונדון | אנגליה |
1975 | תצלומים ומיצבי וידיאו | מרכז דה-אפל | אמסטרדם | הולנד |
1976 | כל אחד והיארד שלו | גלריה ווייטצ'אפל לאמנות | לונדון | אנגליה |
1976 | מקרה ומקריות | חללי תצוגה ופעולה, פלקנפלאץ | ברן | שווייץ |
1977 | טריטוריה-מרחב מחיה | הגלריה החדשה | אאכן | |
1977 | Baack'scher Kunstraum | קלן | גרמניה | |
1978 | הגדרות עמומות (אוצרת: שרה קנט) | ICA | לונדון | אנגליה |
1994 | גלריה בירדסמור | לונדון | אנגליה | |
2001 | עדויות נסיבתיות: תמונות חדשות | גלריה בירדסמור | לונדון | אנגליה |
2001 | עדויות נסיבתיות: תמונות חדשות | חלל אמנות NP 40 | אמסטרדם | הולנד |
2002 | מרפאת טוויסטוק | לונדון | אנגליה | |
2004 | זיהוי פלילי: צבע וחמר | גלריה בירדסמור | לונדון | אנגליה |
תערוכות קבוצתיות מרכזיות
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת |
---|---|---|---|---|
1968 | עשר פלוס: בעד ונגד | גלריה 220 | תל-אביב | |
1969 | עשר פלוס: בעגול | גלריה גורדון | תל-אביב | |
1970 | עשר פלוס: העולה על הכוכב לכת ע"ש "נוגה" | גלריה גורדון | תל-אביב | |
1971 | מושג+אינפורמציה | מוזיאון ישראל | ירושלים | יונה פישר |
1978 | אמן חברה אמן: אמנות על חברה בישראל, 1978 1948 | מוזיאון תל-אביב לאמנות | תל-אביב | שרה בריטברג |
1980 | גבולות | מוזיאון ישראל | ירושלים | סטפני רחום |
1983 | תל חי 83 – מפגש אמנות בת זמננו | גלריה תל-חי | תל-חי | אמנון ברזל |
1984 | 80 שנות פיסול בישראל | מוזיאון ישראל | ירושלים | יגאל צלמונה |
1985 | ציוני-דרך באמנות ישראל | מוזיאון ישראל | ירושלים | יגאל צלמונה |
1986 | דלות החומר כאיכות באמנות הישראלית | מוזיאון תל-אביב לאמנות | תל-אביב | שרה בריטברג-סמל |
1989 | לחיות את החלום | מוזיאון תל-אביב לאמנות | תל-אביב | בתיה דונר |
1991 | הנעדר הנוכח: הכיסא הריק באמנות הישראלית | הגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר | תל-אביב | מרדכי עומר |
1992 | מסלולי נדודים: הגירה, מסעות ומעברים באמנות ישראלית עכשווית | מוזיאון ישראל | ירושלים | שרית שפירא |
1994 | 90-70-90 התפתחויות בצילום הישראלי ב-20 השנים האחרונות | מוזיאון תל-אביב לאמנות | תל-אביב | רונה סלע |
1998 | מגמות באמנות ישראלית בשנות ה-70: העיניים של המדינה | מוזיאון תל-אביב לאמנות | תל-אביב | אלן גינתון |
1998 | לאור המנורה: גלגולו של סמל | מוזיאון ישראל | ירושלים | ליהיא חבס ודפנה לפידות |
2001 | אהבה ממבט ראשון: אמנות ישראלית מאוסף ורה, סילביה וארטורו שוורץ | מוזיאון ישראל | ירושלים | אמיתי מנדלסון |
2003 | וידיאו Zero 1: הפרעות בתקשורת | מוזיאון חיפה לאמנות | חיפה | אילנה טננבאום |
2003 | כן תעשה לך: תחיית היהדות באמנות ישראלית | זמן לאמנות | תל-אביב | גדעון עפרת |
2006 | וידיאו Zero 3: כתוב בגוף – פעולה בשידור חי | מוזיאון חיפה לאמנות | חיפה | אילנה טננבאום |
2011 | אוונגרד ישראלי בחיתוליו – אמנים ישראלים צעירים בשנות ה-70 | מוזיאון אשדוד לאמנות | אשדוד |
השאר תגובה